't Huis aan de Vecht

Ligging
In een rustig deel van Overvecht, waar de Vecht en de Klopvaart samenkomen, staat ’t Huis aan de Vecht. Rondom het woonzorgcentrum ligt een park. In de tuin met een grote vijver is een terras waar bewoners heerlijk kunnen zitten. Winkelcentrum De Klop is vlakbij. In het woonzorgcentrum zelf is een kleine winkel. Hier kunnen bewoners hun dagelijkse boodschappen doen.

 

Een huis met historie
’t Huis aan de Vecht werd in 1973 geopend. Oorspronkelijk was het bestemd voor oud-leden van het Nederlands Verbond van Vakverenigingen. Toen het NVV en het NKV (Nederlands Katholiek Vakverbond) opgingen in de vakbond FNV, werd ’t Huis aan de Vecht opengesteld voor iedereen met een indicatie voor opname in een woonzorgcentrum.

Wonen met zorg
’t Huis aan de Vecht heeft honderdtachtig appartementen, verdeeld over twaalf verdiepingen. De woningen bestaan uit één of twee kamers en hebben een open keuken en een badkamer. In de keuken is op aanvraag een kookplaat aanwezig. De badkamer beschikt over een douche en een verhoogd toilet. In de appartementen kunnen de bewoners 24 uur per dag zorg ontvangen, die afhankelijk is van hun indicatie.
In ’t Huis aan de Vecht bestaat voor met name mensen met lichamelijke problemen de mogelijkheid om zware zorg (‘verpleeghuiszorg’) te ontvangen. De appartementen van de verpleegafdelingen zijn gestoffeerd. Dat wil zeggen dat op de vloer marmoleum ligt, er gordijnen hangen en dat de muren zijn behangen of geverfd.

Breed zorgaanbod
De bewoners in ’t Huis aan de Vecht krijgen de zorg die zij nodig hebben. Om deze zorg zo goed mogelijk af te stemmen, heeft elke bewoner een vaste contactpersoon, de Eerst Verantwoordelijke (EV-er). Alle afspraken die de EV-er met de bewoner maakt, worden vastgelegd in een persoonlijk zorgplan. Het woonzorgcentrum biedt een breed palet aan zorg: van hulp bij lichamelijke verzorging tot zware verpleegkundige zorg.
Aan ’t Huis aan de Vecht is een huisarts verbonden, maar bewoners kunnen ook hun eigen huisarts aanhouden. Verder zijn er een fysiotheraeut, een pedicure en een tandarts. Regelmatig komen een audicien, opticien en een firma voor steunkousen langs. De trombosedienst bezoekt het woonzorgcentrum eenmaal per week. Voor bewoners met verpleeghuiszorg staat een team van deskundigen als verzorgenden, een specialist ouderengeneeskunde, fysiotherapeut, ergotherapeut en diëtiste klaar.
Er zijn mogelijkheden voor een tijdelijke opname, bijvoorbeeld voor cliënten die een periode extra zorg nodig hebben of om mantelzorgers even te ontlasten.
Ook wordt er geestelijk verzorging aangeboden.

Aan tafel
’t Huis aan de Vecht heeft een restaurant, ‘het Bastion’. Bewoners kunnen daar, als zij dat wensen, elke dag eten. Tussen de middag of ’s avonds de warme maaltijd gebruiken? Dat kiezen de bewoners zelf. Ook wijkbewoners kunnen, tegen betaling, genieten van een heerlijk driegangenmenu.

 

Om in aanmerking te komen voor verblijf of opname in verpleeghuis 't Huis aan de Vecht is een indicatie noodzakelijk. Hiervoor kunt u zich wenden tot het Centrum voor Indicatiestelling ofwel het CIZ, www.ciz.nl.

Vragen?
Wilt u meer weten over 't Huis aan de Vecht? Neem dan contact op met het Servicebureau van AxionContinu. Ook voor vragen over de wachtlijst of andere zorg- en dienstverlening van AxionContinu kunt u terecht bij ons Servicebureau. Via een keuzemenu komt u in contact met onze medewerkers, die u graag met raad en daad terzijde staan 
t 030 - 282 22 77
servicebureau@axioncontinu.nl.

De medewerkers van welzijn zorgen voor een gevarieerd activiteitenaanbod. Deze activiteiten vinden plaats in de centrale ruimtes van ’t Huis aan de Vecht. Zo hebben we iedere week diverse creatieve activiteiten (schilderen, handwerken enzovoorts), spelletjes (bijvoorbeeld rummicub, sjoelen, klaverjassen en biljart), maandelijkse optredens (theater, muziek, over bepaalde thema's) en uitstapjes.
Daarnaast bieden we ook workshops in het Atelier, ochtend- en hersengymnastiek, ontspanningsactiviteiten, kookactiviteiten en natuurlijk bingo aan.
U kunt uw ideeën doorgeven aan de teammanager welzijn (zie onderaan), waardoor we voor ieder wat wils kunnen bieden.  

Daarnaast is er in ’t Huis aan de Vecht een UIT Bureau actief. Dit bureau plant gedurende het hele jaar uitstapjes. Bewoners van ’t Huis aan de Vecht kunnen zich hiervoor inschrijven en kunnen tegen een vergoeding mee naar diverse leuke locaties in Utrecht en omgeving.
Informatie hierover kunt u vinden op de weekschema’s die worden verspreid in huis en in de liften hangen.

In juni komt een speciale zomergids uit met daarin alle informatie over de zomeractiviteiten. In september starten we met een nieuw cultureel seizoen en komt er een nieuwe ‘Kunst en Cultuurgids’ uit, waar alle informatie over welzijn in staat.

Cultureel paspoort
Komt u van buiten 't Huis aan de Vecht maar woont u wel in de buurt en wilt u graag deelnemen aan onze activiteiten? Dat kan!
U kunt dan een cultureel paspoort aanschaffen, deze kost € 45,= per jaar (september tot september). Wanneer u in het bezit bent van een cultureel paspoort kunt u meedoen aan de meeste activiteiten die georganiseerd worden in het huis. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de teammanager welzijn.

Vrijwilligers
Een team van enthousiaste vrijwilligers helpt bij de organisatie en uitvoering van de centrale activiteiten. Daarnaast ondersteunen zij op de afdelingen of gaan ze mee met uitstapjes.
In ’t Huis aan de Vecht is een vrijwilligerscoördinator aanwezig, voor meer informatie kunt u contact met hem opnemen:
Jeroen Blokland
e: jblokland@axioncontinu.nl
t: 030 - 264 66 68

Vragen
Heeft u vragen over het bovenstaande? Dan kunt u terecht bij de teammanager welzijn :
Marieke van der Linden
e: mvanderlinden@axioncontinu.nl
t: 030 - 264 66 68