Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Na mijn verblijf v3

Tijdens mijn verblijf

U revalideert bij één van de revalidatielocaties van AxionContinu. Op deze pagina vindt u alle informatie die u moet weten als u bij een van onze locaties verblijft. Wij wensen u een goed herstel en een prettig verblijf.

Praktische informatie

Welke voorzieningen heeft het revalidatiecentrum?

Op alle revalidatielocaties is een receptie, een restaurant, een buitenterras, receptie, loungeruimte, behandelruimtes, kapper, wasvoorziening en een giftshop. Revalidanten van De Parkgraaf maken gebruik van de receptie van Domstate.

Kan bezoek parkeren?

Uw bezoek kan gratis parkeren op de naastgelegen parkeerplaatsen. Dat geldt voor alle revalidatielocaties.

Zijn er bezoektijden?

Bezoek is op alle locaties dagelijks welkom vanaf 10.30 uur tot 20.00 uur. We vragen uw bezoek om rekening te houden met uw therapieprogramma en eventuele afgesproken rustmomenten en/of ziekenhuisafspraken.

Hoe zit het met de kosten en vergoedingen van mijn revalidatietraject?

Uw revalidatietraject vindt in de regel plaats op basis van een indicatie voor geriatrische revalidatiezorg. De kosten worden vergoed vanuit uw basiszorgverzekering. Daarbij gelden de regels rondom uw eigen risico. U leest daarover meer op een aparte webpagina.

Kan ik mijn kleding laten wassen?

Tijdens uw verblijf kunnen wij het wassen van uw kleding laten verzorgen tegen betaling. Wij hebben hiervoor afspraken met een stomerij/wasserij. U kunt uw volledige was uitbesteden, maar ook incidenteel kleding laten wassen. U kunt de was bij de receptie aanbieden en afhalen.

Hoe kan ik een gift geven?

Wij hanteren een terughoudend beleid in het aannemen van giften en attenties. Medewerkers nemen deze niet aan voor persoonlijk gebruik. Giften komen altijd ten goede aan onze gasten. Mocht u de revalidatielocatie een warm hart toedragen, dan kunt u een donatie storten:

Domstate
Rekeningnummer NL06 RABO 0349 5480 80 t.n.v. Vriendenstichting van AxionContinu
Onder vermelding van: Donatie Domstate

De Parkgraaf
Rekeningnummer NL06 RABO 0349 5480 80 t.n.v. Vriendenstichting van AxionContinu
Onder vermelding van: Donatie De Parkgraaf

Zorghotel De Wartburg

Rekeningnummer NL06 RABO 0349 5480 80 t.n.v. Vriendenstichting AxionContinu,
Onder vermelding van: Donatie zorghotel De Wartburg

Kan ik als gast overnachten op de revalidatielocatie?

Het is mogelijk om als gast te overnachten. Alleen in overleg en wanneer het, gezien de medische situatie, meerwaarde heeft voor de revalidant.

Hoe zit het met de schoonmaak van de kamers?

Onze huishoudelijk medewerkers maken de gastenkamers dagelijks schoon. Uw toilet en wastafel worden gereinigd, de handdoeken verwisseld, uw bed opgemaakt, de vuilnisbak geleegd en de vloer gewist. Uw kamer wordt periodiek uitgebreid schoongemaakt. Uiteraard vindt extra schoonmaak plaats, als dit medisch noodzakelijk is.

is er gratis wifi?

Internet is beschikbaar via een gratis wifi-verbinding.

Mag ik huisdieren meenemen?

Helaas kunnen uw huisdieren niet bij u verblijven tijdens uw revalidatieperiode. Honden mogen wel op bezoek komen. Zij zijn aangelijnd en onder toezicht toegestaan in uw kamer en buiten op het terras. In de bistro’s en restaurants zijn honden niet toegestaan.

Waar mag ik roken?

Alle gastenkamers en algemene ruimten van het zorghotel zijn rookvrij. Ook op de balkons van onze gastenkamers, op het terras, bij de vijver en voor de ingang van het zorghotel is roken niet toegestaan. Dit geldt ook voor e-sigaretten. Roken is alleen toegestaan in de rookabri. Deze bevindt zich bij de parkeerplaatsen van De Parkgraaf en/of Zorghotel De Wartburg. Wij vragen u om alert te zijn op hinder voor andere gasten.

Hoe zit het met de maaltijden?

Voor de maaltijden bent u welkom in het algemene restaurant of in de bistro op uw afdeling. De maaltijdkosten zijn bij uw verblijf inbegrepen. Koffie en thee van het buffet, melk en fruitsap zijn bij het ontbijt en de lunch inbegrepen. Drankjes bij het diner zijn niet bij deze prijs inbegrepen. Het ontbijt en de lunch worden in buffetvorm geserveerd. Het diner wordt aan tafel geserveerd en bestaat uit een tweegangen dagmenu.

Vanzelfsprekend houden wij rekening met uw dieetwensen en -voorschriften. Als het medisch noodzakelijk is, serveren wij de maaltijden en andere consumpties in de bistro of op uw kamer. Tussen de maaltijden door is koffie en thee voor uzelf ook vrij verkrijgbaar op de afdeling.

Informatie over mijn behandeling

Wat houdt de revalidatie in?

U bent dagelijks actief bezig om uw zelfstandigheid stap voor stap terug te winnen. De therapiemomenten helpen u hierbij. Bijvoorbeeld met de fysiotherapeut. Het doen van alledaagse handelingen is ook een vorm van therapie. Zoals wassen, aankleden en traplopen. Natuurlijk is dat afhankelijk van uw mogelijkheden. Daarnaast moedigen wij u aan om ook tussendoor zelfstandig te oefenen. Met uw therapeut kunt u bespreken welke oefeningen u kunt doen.

Voor elke aandoening hebben we een aparte pagina waar alle informatie over de revalidatie gebundeld staat.
Revalidatie van longaandoeningen

Revalidatie na een CVA

Orthopedische revalidatie

Oncologische revalidatie

Revalidatie bij hartaandoeningen

Revalidatie en cognitieve aandoeningen

Hoe lang duurt mijn revalidatietraject?

De duur van uw revalidatie is afhankelijk van de voortgang van uw revalidatieproces en het te behalen doel. Samen met de therapeuten en zorgverleners wordt met de specialist ouderengeneeskunde afgestemd hoe lang u revalideert.

Welke therapie ga ik volgen?

In de eerste week van uw verblijf spreekt u alle betrokken behandelaars. Samen met u brengen zij in kaart aan welke revalidatiedoelen u tijdens uw verblijf gaat werken, zodat terugkeer naar huis zo spoedig mogelijk gerealiseerd kan worden. Wij bespreken regelmatig met u welke activiteiten u zelfstandig verricht en op welke begeleiding of ondersteuning u kunt rekenen. Uiteraard staat uw revalidatiedoelstelling hierbij voorop.

Waar heb ik therapie?

Uw therapie vindt plaats in onze goed uitgeruste ruimten, met o.a. een fitnessruimte, behandelkamers en een ergotherapieruimte met hoog/laag keuken. Daarnaast kan ook op uw kamer, elders op uw locatie, of buiten geoefend worden. Als het mogelijk is, gaat u zelf op het afgesproken tijdstip naar uw therapieruimte toe. Heeft u hierbij hulp nodig, dan maakt het zorgteam hierover afspraken met u.

Hoe vaak heb ik therapie?

Therapie kan zowel doordeweeks, als op zaterdag plaatsvinden. Het aantal therapiemomenten en de spreiding over de week, worden bepaald op basis van uw indicatie en uw doelstellingen.

Uw therapieafspraken worden genoteerd in uw therapieagenda, die u wekelijks overhandigd krijgt. Ook uw zorgafspraken en eventuele controle-afspraken in het ziekenhuis worden in deze agenda opgenomen. Het verzoek aan u is om ziekenhuisafspraken direct door te geven aan het zorgteam.

Hoe werken jullie samen met andere zorgverleners en ziekenhuizen?

Als het nodig is werken wij samen met de specialist die u in het ziekenhuis behandeld heeft en met uw huisarts. Wij hebben goede samenwerkingsrelaties met alle zorgaanbieders in de regio, waaronder het Universitair Medisch Centrum Utrecht, Diakonessenhuis, St. Antonius Ziekenhuis, revalidatiecentrum De Hoogstraat en huisartsen.

Welke behandelaars heeft het revalidatiecentrum in huis?

Elke locatie heeft een eigen therapieteam, bestaande uit een arts, fysiotherapeuten, therapie-assistenten, ergotherapeuten, logopedisten, diëtisten, maatschappelijk werkers en psychologen. We schakelen de behandelaars in die voor u van belang zijn. Vanzelfsprekend stemmen zij de behandelingen op elkaar af.

Waar bestaat het zorgteam uit?

Het zorgteam bestaat uit verpleegkundigen en verzorgenden. Er is 24 uur per dag verpleegkundige hulp beschikbaar. Het zorgteam werkt nauw samen met ons therapieteam. De medewerkers zijn op de hoogte van uw zorg- en behandelplan en ondersteunen u zo in uw revalidatie.

Wat kunnen vrijwilligers voor mij betekenen?

Enkele dagdelen per week zijn er vrijwilligers aanwezig op onze locaties. Zij bieden ondersteuning tijdens de maaltijdbuffetten en zijn soms ook beschikbaar voor een wandeling, praatje of spelletje met onze gasten. Ook kunnen zij u naar het restaurant of naar de kapsalon begeleiden. Via het zorgteam kunt u een beroep op de vrijwilligers doen.

Hoe vaak heb ik contact met de arts of verpleegkundige over de voortgang van mijn revalidatie?

Elke twee weken wordt een afspraak voor u ingepland met de arts en de verpleegkundige. Tijdens het spreekuur worden de voortgang van uw revalidatie en de verwachte einddatum van uw verblijf besproken. Ook wordt besproken welke nazorg u thuis nodig heeft. Een familielid of contactpersoon wordt dringend geadviseerd om aanwezig te zijn bij de spreekuren.

Oefen ik onder begeleiding of ook zelfstandig?

Wij bespreken regelmatig met u welke activiteiten u zelfstandig verricht en op welke begeleiding of ondersteuning u kunt rekenen. Uiteraard staat uw revalidatiedoelstelling hierbij voorop. Daarnaast moedigen wij u ook aan om tussendoor te oefenen. U kunt met uw therapeut bespreken welke oefeningen u zelfstandig kunt doen op uw kamer. In elke fase van uw revalidatie wordt met u besproken wat u zelf kunt doen, wat nog niet en welke begeleiding u hierbij nodig heeft.

Hoe ziet de behandeling en ondersteuning eruit ná mijn verblijf?

Tijdens uw revalidatietraject bespreken wij met u welke zorg u thuis eventueel nodig heeft. AxionContinu biedt thuiszorg in Utrecht en de directe omgeving. Vervolgbehandelingen kunnen poliklinisch door onze behandelaars geboden worden. dat betekent dat u vanuit huis naar ons toekomt. Wij dragen altijd zorg voor een goede overdracht, zodat uw zorg en behandeling naadloos doorlopen. Heeft u zorg en ondersteuning in de vorm van wijkverpleging? Of andere ondersteuning thuis. Hier vindt u de mogelijkheden. Ons Servicebureau informeert u graag.

Wat als ik na mijn revalidatietraject niet (meer) naar huis kan?

Is het niet mogelijk om na revalidatieperiode terug te keren naar huis? Dan kan een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) aangevraagd worden. Die geeft recht op een verblijf in een woonzorgcentrum. Deze indicatie wordt gesteld door het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Voor WLZ betaalt u een inkomensafhankelijke eigen bijdrage, die bij u geïnd wordt door het CAK, het Centraal Administratiekantoor. Onze zorgbemiddelaar vraagt de indicatie voor u aan, en ondersteunt u desgewenst bij het vinden van een passend woonzorgcentrum.

Kan ik langer blijven als ik nog niet naar huis kan of als er nog geen plek is in het woonzorgcentrum?

U kunt na revalidatieperiode niet terug naar huis. U wacht tot u kunt verhuizen in het woonzorgcentrum van uw keuze. Dan bieden wij de mogelijkheid om voor maximale termijn van 3 maanden bij ons te verblijven op zogenaamde schakel afdeling op De Parkgraaf. Dat is mogelijk als u een Wlz-indicatie heeft op zeer korte termijn gaat krijgen. Ons uitgangspunt dat u tijdens uw tijdelijke verblijf uw leven zoveel mogelijk op uw eigen manier moet kunnen leiden, in een zo prettig mogelijk leefklimaat.

Axion Continu revalidatie Het Creatiehuis 1159

Informatie over verblijf en behandeling van uw revalidatielocatie? Die vindt u op deze webpagina's:
Informatiebrochure Domstate
Informatiebrochure De Parkgraaf
Informatiebrochure Zorghotel De Wartburg

Informatie voor en na uw verblijf