Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Digicoaching: Suzanne ondersteunt Jan

Digivaardig zijn, is ook in de zorg steeds belangrijker. Denk aan het contact onderhouden met familie van cliënten, het bijhouden van dossiers en plaatsen van bestellingen. Dat gaat bijna allemaal digitaal. Digicoaches van AxionContinu maken medewerkers die het lastig vinden om ‘op de computer te werken’ digivaardiger. Suzanne Rietveld is de digicoach van Jan Verlaan. Ze zijn collega’s in Mariënstein. Suzanne is net twintig, Jan heeft de zestig aangetikt.

Suzanne werkt deels in de zorg en op zaterdag in het restaurant: “Ik ben opgegroeid met computers en ben er handig in. Toen de vraag kwam of ik collega’s die digitaal minder vaardig zijn, zou kunnen coachen, was ik meteen enthousiast. Ik studeer namelijk ook nog, doe de opleiding voor personeelswerk en wil me graag verder bekwamen in coaching.”

Zorg in verhalen Digicoach Suzanne ondersteunt Jan

Jan werkt in de technische dienst: “Ik wist bij wijze van spreken niet eens hoe je een computer aanzet. Thuis laat ik het mijn vrouw doen en op het werk liet ik het over aan een collega.” Jan was weleens op cursus geweest. “Maar les in een groep werkt niet voor mij. Ik heb individueel advies nodig en heel veel herhaling.”

Ook in de zorg gaat steeds meer digitaal

Van contacten onderhouden via e-mails, tot het aanvullen van familiepagina’s en het beheren van cliëntendossiers. Uiteraard zijn er cursussen voor medewerkers, maar die blijken soms niet voldoende om iemand verder te helpen, zoals bij Jan. “Ik neem eerder iets aan van iemand die vertrouwd is. Suzanne is aardig, ik weet dat het haar niet uitmaakt als ik een domme vraag stel.”

"Ik merk dat je vooral heel goed moet kijken naar waar iemand behoefte aan heeft."
- Suzanne Rietveld

Toetsenbord
AxionContinu heeft sinds begin dit jaar zeven digicoaches. De organisatie krijgt er subsidie voor. Suzanne heeft acht uur voor het coachen van collega’s in Mariënstein, Isselwaerde en De Schutse. “We zijn gestart gegaan met een cursus over leerstijlen en zo, maar ik merk dat je vooral heel goed moet kijken naar waar iemand behoefte aan heeft. Bij Jan ben ik begonnen met uitleg over het toetsenbord en hoe een muis werkt. Anderen help ik bijvoorbeeld bij het digitale zorgsysteem Mijn Caress.”

Suzanne en Jan zien elkaar één uur in de week in een ‘eigen’ ruimte in Mariënstein. Suzanne: “We herhalen steeds wat Jan de vorige keer heeft geleerd. Ik merk dat hij heel nieuwsgierig is. ”Jan: “Het voelde in het begin een beetje als bij mijn eerste rijles. Dan komt er zoveel op je af dat je bijna wanhopig wordt. Maar na tijdje gaat het rijden als vanzelf en denk je: wat was daar nou zo moeilijk aan?”

Technologie en digitalisering

Meer weten over wat wij doen op het vlak van technologie en digitalisering?

Lees meer